Volkswagen falšoval emisní testy

Používal na to sofistikovaný software, který dokázal rozeznat, kdy probíhá testování množství emisi. Podle polohy volantu, rychlosti vozidla, času, který motor fungoval a barometrického tlaku, software rozpoznal, že vozidlo je testováno a přizpůsobil se tomu. Přepnul řídící jednotku do „testovacího režimu“ a vůz tak produkovalo 10 až 40 krát méně emisi, než když jezdilo po silnici. Skandál kolem padělání výsledků emisních testů srazil akcie koncernu o třetinu a spustil sled více událostí.

V USA hrozí koncernu pokuta ve výši až 18 miliard USD

Volkswagen zde od roku 2008 prodal téměř 500.000 aut s dieselovým motorem vybavených speciálním softwarem, který při emisních testech snížil emise pod požadované limity. V normálním provozu však vypnul systémy kontrolující emise. V celosvětovém měřítku se skandál týká až 11 milionů vozů koncernu. Aktuální skandál nebude mít podle analytiků na fungování firmy přílišný vliv, ačkoli zaplatí vysokou pokutu a do jisté míry utrpí její image. Skupinu čekají pokuty a na pokrytí nákladů spojených se skandálem už i samotný Volkswagen ohlásil vyčlenění balíčku ve výši 6,5 miliardy eur.

Obyvatelé Wolfsburgu se obávají, aby pro skandál VW nedopadly jako Detroit

Skandál německého automobilového koncernu Volkswagen s paděláním emisních testů otřásl i městem Wolfsburg, kde má koncern sídlo, díky čemuž si vysloužilo přezdívku „evropský Detroit. Wolfsburg je od Berlína vzdálen stovky kilometrů směrem na západ. VW zde má nejen své hlavní sídlo, ale financuje i místní univerzitu, provozuje největší automobilové muzeum a je také vlastníkem místního fotbalového klubu.

Podvody s emisemi dělala asi většina velkých automobilek

Provedly se testy u těchto automobilových značek: Audi, BMW, Citroën, Hyundai, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Volkswagen a Volvo. Test měl za úkol určit, jaké mají emise NOx (oxidy dusíku), a to v rámci nově chystaného testu WLTP. Tyto výsledky pak porovnali s tradičním testem NEDC.  Výsledky testu byly překvapující. Zatímco v testu NEDC, tedy v tom, který se nyní standardně používá, všechny vozy bez problémů splňovaly normy Euro 6, ve WLTP vykazovaly hodnoty až sedminásobně horší.

Akcie VW budí rozruch…