Zástěrky jsou sice nepovinnou výbavou, většina řidičů lapače nečistot přesto má

Odborný název zní „zařízení proti rozstřiku“, čeští motoristé je ovšem znají spíš pod názvem lapače nečistot či zástěrky. Jde převážně o gumové doplňky k výbavě auta, které slouží k ochraně před bahnem, kamínky a nečistotami odletujícími od rotujících kol.

Kdysi byly zástěrky povinnou výbavou minimálně na zadních kolech. V roce 2001 pak ČR přešla na evropské směrnice a ty říkají, že pokud tvar karoserie splňuje jistá pravidla, lapače nečistot nejsou na autě nutné.

Proč zástěrky mít a proč ne?

Zástěrky jsou důležité pro bezpečnost provozu, chrání nejen vaše auto, ale i vozy ostatních řidičů před odlétávajícími kamínky, vodou, bahnem a jinými nečistotami. Třeba při vytočených předních kolech ochraňují dveře. To jsou důvody, proč si spousta českých řidičů zástěrky stejně nechává namontovat. Dříve bývaly na autě již z výrobní továrny, dnes si je musíte dokoupit. Jde však o investici v řádech několika stovek korun, takže je to poměrně zanedbatelná položka.

Odpůrci tvrdí, že zástěrky zvyšují spotřebu, a to až o půl litru. Podle jejich názoru totiž narušují aerodynamiku vozu. Některým je trnem v oku také sníh, který se zachytí na zástěrkách, v garáži roztaje a udělá pořádnou kaluž.

Kamiony by zástěrky měly mít

Jestli si lapače nečistot pořídíte, nebo nikoliv, je tedy pouze vaše volba. Možná má karoserie vašeho automobilu skutečně takový tvar, že nejsou potřeba. Už samotné pneumatiky dnes obvykle odvádí vodu do stran, takže zástěrky pak nemají žádný viditelný efekt.

Jiná je ovšem situace s nákladními vozy a kamiony. Zástěrky na truck se montují dodnes, kamiony mají větší kola a nečistot od kol proudí prostě víc. Lapače na kamiony se vyrábí obvykle v obdélníkovém tvaru a bývají potištěny názvem výrobce automobilu. Například v e-shopu Světluška najdete zástěrky s potisky Volvo, Man, Scania, Mercedes-Benz, Iveco i Renault, a to v různých velikostech. Mají i provedení s nápisem „Czechia“.

Facebookové komentáře

Přidat komentář