Domů » Jsou responzivní weby jen nafouklá bublina?

Jsou responzivní weby jen nafouklá bublina?

Fotografie: responzibilita webu

O responzivním designu se dnes mluví všude. Důležitý je už při tvorbě webu, mluví se o něm v souvislosti se SEO a velkým tématem se stal také v posledním roce, kdy jsme kvůli covidu začali řešit online prakticky všechno. Opravdu je však tak nezbytný, nebo se jedná jen o nafouklou bublinu?

Pokud mají webové stránky responzivní design, znamená to, že si je pohodlně prohlédnete i na telefonu, tabletu, eventuálně jiném přenosném zařízení. Prostě a jednoduše se přizpůsobí libovolně velkému displeji, vždy jsou dobře čitelné a hezké na pohled.

Měli byste tedy, jako majitelé webových stránek, vyžadovat responzivní design? Samozřejmě se jedná o nějakou práci navíc, která vás pravděpodobně bude i něco stát. Když se tvoří weby na míru, můžete si specifikovat, o co máte a nemáte zájem. Podle průzkumů to však vypadá, že na responzivitě byste šetřit neměli.

Co říká o responzivním designu česká studie?

Kreativní digitální agentura Beneficio se rozhodla udělat velkou objektivní studii na milionu návštěv. Byla sama zvědavá, jestli jde jen o boom, nebo mají responzivní weby skutečně něco do sebe.

Za tímto účelem dala dohromady počty návštěvnosti dvanácti responzivních webů svých klientů. Záměrně vybrala klienty z různých sfér (firemní weby, stavební weby, B2B služby, lifestyle, cestování, e-shopy i magazíny) za rok 2018. Vzali milion očištěných návštěv, jež sčítali, průměrovali a vytvářeli z nich grafy. Čísla vás překvapí.

Responzivní design je důležitější, než jste si mysleli

Ze všech návštěv bylo 31 % vykonáno z mobilních zařízení. To je celá třetina, která by rozhodně neměla být zanedbávána. Podobné výsledky se dočtete také z celoevropských výzkumů, v rámci celé Evropy přistupuje k webům přes mobilní zařízení 35 % uživatelů. V celosvětových statistikách jde pouze o 6 %, za to mohou zejména rozvojové země.

Co je však ještě důležitější, ukázalo se, že mobilní zařízení přináší vyšší konverzní poměr! Ve zkoumaných datech totiž mobilní přístupy tvořily 54 % celkových konverzí. Třetina přístupů tedy byla z mobilů, avšak tvořily více než polovinu konverzí.

Vzhůru na Facebook

A ještě minimálně jednu zajímavou věc průzkum ukázal. V Beneficio zkoumali také to, odkud se zákazníci na webové stránky dostali. 37% podíl měla přímá („direct“) cesta, tedy zákazníci přímo zadali adresu stránky. Druhou příčku v žebříčku však zaujaly sociální sítě, například Facebook. V závěsu byly placená a následně organická vyhledávání. Tohle by vás mělo přesvědčit, že opravdu má smysl být na sociálních sítích a aktivně je využívat. Online marketing je stejně důležitý jako samotná tvorba webu.

Investovat do responzivity se vyplatí

Váš web responzivní není, ale pochopili jste, jak důležité to je? Začněte jednat! Nenechávejte si převádět stávající design do responzivního, raději investujte do vytvoření webové stránky úplně od začátku v souladu se současnými trendy UX/UI.