Povinné ručení i havarijní pojištění má delší historii, než byste čekali

Zákonné pojištění odpovědnosti za provoz vozidla, tzv. povinné ručení, a samozřejmě také havarijní pojištění vozidla lidé často berou jako moderní vynález pojišťoven, který má řidiče obrat ještě o více peněz. Obě pojištění však mají své opodstatnění a historie jejich vývoje je mnohem delší, než byste si mohli myslet.

Více aut = více nehod

První základy pojištění motorových vozidel byly položeny ještě před koncem 19. století. Ale první povinné ručení, tedy zákonné pojištění odpovědnosti za provoz vozidla, se objevilo až v roce 1930 ve Spojeném království. Do té doby bylo jen dobrovolné. Co k tomuto kroku Brity vedlo? Narůstající počet aut a také jejich zvyšující se rychlost začaly být podstatným problémem. Zvýšila se nehodovost, motorová vozidla začala být nebezpečná. Účastníci dopravních nehod málokdy dostali nějaké odškodnění. Vlastník auta měl zas po havárii na krku obrovské výdaje za způsobené škody na majetku nebo za škody na svém vozidle.

Fotografie: histore povinné ručení aut

Britský Road Traffic Act z roce 1930 určoval, že se všichni vlastníci vozidel musí povinně pojistit pro případ odpovědnosti za zranění nebo škodu na autě či cizím majetku třetích stran. Německo přijalo podobný zákon například až v roce 1939.

Pojištění v Československu

V Československu se začala historie povinného ručení už v roce 1935 (od roku 1932 bylo povinné jenom pro živnostníky), tedy ne dlouho po Velké Británii. Ale už dříve bylo nepovinné, konkrétně od roku 1925, kdy pojišťovny vytvořili tzv. Autodohodu. Společně s pojištěním odpovědnosti se ve 20. letech 19. století vyvíjelo i havarijní pojištění vozidla. Pojištění bylo dobrovolné a bylo možné sjednat tzv. pojištění auta proti rozbití. Majitel automobilu se mohl například připojisti proti požáru či rozbití auta.

V roce 1935 se zavedla povinnost smluvního pojištění odpovědnosti pro všechna motorová vozidla. Pro soukromé pojišťovny na našem území to však znamenalo spoustu další administrativy, a tak z jejich strany nebyl tento zákon přijat s nadšením.

1945 došlo ke znárodnění všech pojišťoven a k jejich následnému sloučení. V roce 1950 se stalo povinné pojištění zákonné a vzniklo v podstatě už koupí auta a ne uzavřením smlouvy s pojišťovnou. Pod palcem státu bylo pojištění vozidel až do roku 1999, kdy bylo uzákoněno, že ho opět mohou nabízet i soukromé pojišťovny a od roku 2003 už nejsou vázané žádnou regulací.

V současné době se tak lidem může zdát povinné ručení a havarijní pojištění zbytečné a příliš drahé. Přitom i havarijní pojištění vám může v případě nehody dražšího auta ochránit vaše finance. Kromě toho díky moderním technologiím máme možnost si všechna nabízená pojištění a služby porovnat a najít pro sebe to správné.