Jak mladí odpověděli na klíčovou otázku? Kampaň Modré pyramidy má výsledky

Možná jste ji také zaznamenali. Koncem léta a začátkem podzimu Modrá pyramida uspořádala velmi zajímavou kampaň s názvem Klíčová otázka. Nyní už známe její výsledky a je třeba se podle nich zařídit. Nelze říct, jestli jsou dobré, nebo špatné, prostě nám jen ukazují přemýšlení mladé generace.

Kampaň Klíčové otázka byla zaměřena na mladou generaci. Na klíčovou otázku se moderátor ptal mladých lidí ve věku kolem 20 let, převážně studentů. A co bylo tou klíčovou otázkou? Zněla: Vezmeš si hned teď 1 000 Kč na ruku, nebo si počkáš rok na 2 000 Kč?

Mladá generace chce peníze raději hned namísto spoření

Více mladých (konkrétně 54 %) zvolilo první možnost, tedy vzít si 1 000 Kč hned. Zbývajících 46 % se rozhodlo rok počkat a poté dostat dvojnásobnou sumu. Jak je vidět z čísel, výsledky jsou velmi těsné, a ani sami organizátoři s moderátorem Jakubem Kotkem do poslední chvíle nevěděli, jak experiment dopadne. Nakonec se však ukázalo, že mladí chtějí peníze na ruku.

Ke kampani běží také podpůrný web Klicovaotazka.cz. Na něm můžete hlasovat i vy, co byste udělali, a pak se podívat, jak hlasovala veřejnost. Modrá pyramida však ve svém sociálním experimentu zkoumala zejména názory mladých lidí.

Klíčová otázka je založená na starém experimentu s marshmallow

Klíčová otázka je jen zopakováním dávno známého sociálního experimentu. V roce 1972 vědci na Stanfordské univerzitě zkoumali, jestli děti zvolí raději několik marshmallow hned, nebo budou ochotné čekat a pak jich dostat více. Závěry tohoto experimentu byly velmi zajímavé. Ukázalo se, že děti, které si počkaly, v budoucnu dosáhly vyššího vzdělání, byly samostatnější a měly silnější vůli na sobě pracovat. V případě nakládání s penězi jde však o něco jiného, a proto Modrá pyramida situaci zkoumala.

Bez spoření je velmi těžké dosáhnout na vlastní bydlení

Pokud mladý člověk není ochotný šetřit už několik let předem, pak jen stěží dosáhne na vlastní bydlení. Sice se nabízí půjčka na bydlení, ale skutečně je vhodné se zadlužit na dlouhé desítky let? Čím více má mladý člověk ve chvíli, kdy se osamostatňuje, naspořeno, tím snazší bude mít cestu dalším životem.

Kampaň Klíčová otázka necílí jen na samotné mladé, kteří by si uměli uvědomit, jak důležité je šetřit. Je zacílená i na jejich rodiče, protože správné finanční návyky si odnášíme právě z domova. Rodiče by měli dětem vysvětlit, jak důležité je pravidelně si odkládat určitou částku. Ideální je, pokud s nimi rovnou proberou možnosti a třeba jim doporučí, jaké formy spoření a investic používají oni. Ostatně podle jiných průzkumů Modré pyramidy v 80 % dětem se spořením pomáhají rodiče, a to i finančně. V době studií není tak snadné mít dostatečný příjem, aby z něj zbylo ještě na spoření. Přesto Modrá pyramida vybízí studenty, že vždy se dá najít oblast, v níž by bylo možné ušetřit – káva, sladkosti, alkohol a jiné.

Modrá pyramida je připravena podat mladým pomocnou ruku

Modrá pyramida tento trend, že mladí chtějí peníze hned a bez čekání, sleduje už delší dobu. Pro pomoc se zařizováním bydlení pro ně má připravený Rychloúvěr. Tato rychlá půjčka na bydlení je příjemnou alternativou k hypotéce. Její vyřízení netrvá tak dlouho, až do 800 000 Kč se poskytuje bez zajištění, dá se rozložit na 20 let a využitelná je na celou řadu výdajů spojených s bydlením. Vždy je jen potřeba doložit účtenky a faktury, jde o účelový úvěr.

Bydlení je obvykle první velkou životní investicí a mnohdy zůstává i tou největší. Je třeba se na ni připravovat již několik let dopředu, šetřit a spořit. Právě na to chtěla kampaň Klíčová otázka upozornit.