Co jíst a nejíst v těhotenství a při kojení?

V těhotenství a během kojení by maminky neměly jíst úplně jen to, na co mají chuť. Některé potraviny je potřeba omezit, příjem jiných naopak zvýšit, aby mělo miminko prostřednictvím organismu mámy dostatečný přísun potřebných živin.

Těhotenství je obdobím, kdy je normální mít podivné chutě. Je běžné toužit třeba po rohlíku se šlehačkou. Během kojení tyto chutě ustávají a také máte možnost daleko lépe sledovat, jak jednotlivé potraviny působí na vaše děťátko. Časem byste jistě objevily, že není dobré jíst třeba nadýmavé potraviny.

Zapovězené potraviny a doporučené složky potravy

V těhotenství i při kojení byste se měli vyhnout nadýmavým a chuťově výrazným potravinám, tepelně neupravenému masu a kyselým potravinám (citrusy, rajčata). Naopak je potřeba zvýšit příjem některých látek. Důležité jsou například kyselina listová, DHA – kyselina z omega 3, vitamín D, hořčík, jód. Jak ale tyto látky do těla dostat, když mají maminky vlastně omezený jídelníček? Řešením jsou vitamíny pro těhotné.

Že vám něco chybí, nemusíte poznat

Jelikož je výživa v těhotenství omezenější, maminky často pozorují zvýšené vypadávání vlasů, kazivost zubů, lámající se nehty atd. Ne vždy se ale nedostatek nějaké látky takhle projevuje. Někdy ho na sobě nezpozorujete, uškodí jen miminku. Může být narušen správný vývoj plodu, či kojeného dítěte.

Právě proto mnohdy doporučují těhotenské vitamíny přímo gynekologové. Pokud vám je neporadí, můžete si je koupit i samostatně. Bez předpisu se prodávají například tobolky MamaDHA obsahující přesnou dávku pěti přínosných složek. Nejsou v nich vitamin A ani železo, jejichž konzumace je v těhotenství a při kojení pro mnoho žen problematická. O současném i budoucím vývoji svého dítěte rozhodujete jen vy.