SEM marketing – vyhledávač jako spolehlivý zdroj prodejů

SEM (Search engine marketing) se liší od běžné reklamy přesností sběru statistických dat díky tomu, že zapojuje počítadla (tzv. countery) a statistické systémy, které pomáhají analyzovat konkrétní zdroje návštěvnosti, kampaně a vytvářet prognózy. V tomto článku pojednáme o tom, jak vyhledávací nástroje pomáhají zvýšit prodeje, a které nástroje se k tomu používají.

Ukazatele ekonomické efektivity prodejů na internetu

online-marketing-1246457_960_720V dnešní době se spousta zboží a služeb nabízí právě na internetu, který je hlavním zdrojem prodejů. Ale k tomu, aby zákazníci našli právě vás a zvolili si právě vámi nabízené zboží, je nezbytné mít správně „propagované“ stránky (tedy optimalizované pro vyhledávače tak, abyste byli první, koho zákazníci najdou a osloví), a nacházeli se vysoko nad vaší konkurencí. Zde poměrně velkou úlohu sehrávají mimo jiné i ekonomické ukazatele, jako např. nabízené zboží, cenová politika, konkurenceschopnost, politika firmy a mnohé další.

Pouhé umístění stránky v „topu vyhledávaní“ nestačí , naším cílem je zvýšení vašich prodejů, jejichž efektivitu měříme pomoci konverzního poměru, tedy procentuálního poměru uživatelů, kteří již nakoupili, k celkovému počtu návštěvníků stránky; počtu nejaktivnějších (neboli „užitečných“) uživatelů z konkrétních zdrojů, což je de facto sledování, z jakého zdroje přecházejí ti ekonomicky nejaktivnější klienti a následné cílení na tento zdroj; a v neposlední řadě i výnosností zboží, která ukazuje na to, zda máme správně organizovanou nabídku zboží. Je nezbytné také sledovat zboží i podle prodaných položek tak, abychom zjistili, která kategorie zboží je ta nejvýnosnější a které její zboží se prodávalo nejvíce. Od toho se následně bude odvíjet i výše marže, lépe se budou dělat slevy, akce, výprodeje a jiné ekonomické triky, zvyšující obrat a spokojenost zákazníků.

A jak je to s nástroji?

Využití vyhledávače jako takového a jim nabízených nástrojů jakožto analytického prostředků je jednou věcí, druhou je správná alokace reklamy v tomto vyhledávači a spárování výsledků vyhledávání s konkrétním zbožím nebo celkovým sortimentem tak, aby celková křivka prodejů rostla exponenciálně a rovnoměrně u celého sortimentu. Podobných nástrojů, které pomáhají zvyšovat prodeje, existuje spousta, záleží však na jejich znalostech a schopnosti konkrétního SEO specialisty správně je využít. Mezi tyto základní nástroje např. patří:

SEO

seo-1327870_960_720Pojem SEO (Search Engine Optimisation) je vám určitě znám. Jedná se o optimalizaci webových stránek a dlouhodobý postup tvorby a šíření užitečného obsahu odkazujícího na webovou prezentaci s cílem zlepšení pozic webové prezentace ve výsledcích vyhledávání. Výsledky SEO aktivit nejsou okamžité ale v dlouhodobé perspektivě jsou velmi zajimavé z hlediska ROI. Pojďme se podívat na zákldaní aktivity:

  • Podrobná analýza a průzkum. Než se pustíme do jakých koliv aktivit je nezbytné si ujasnit jak na tom jsme z hlediska onpage optimalizace webových stránek, zjistit více o klíčových slovech, pomocí kterých uživatele vyhledávají váš produkt, a udělat si přehled o příme konkurenci ve vyhledávání.
  • Stanovení cílu a plánů. Striktně stanovené cíle, postupy, obsahový plán a rozdělení aktivit mezi specialisty umožní efektivně vynaložit čas a investice do projektu.
  • Tvorba a šíření užitečného obsahu. „Základem je kvalitní obsah“ – touto větou obvykle začíná většina článků na téma SEO. Ano, s tím naprosto souhlasím! Ale kvalitní obsah bez správné propagace a linkbuildingu nezajistí „vysněné pozice“. Zde na řadu přichází praktický selský rozum a placené SEO nástroje jako jsou Ahrefs, Majestic SEO… Sice tématická relevance odkazujícího zdroje a kvalita obsahu je pro vyhledávače klíčová, ale stále je potřeba volit zdroje i na základě jejich ranků, jako jsou: DA, PA, TF, CF…
  • Vyhodnocení. Každý plán a provedené aktivity jsou naprosto bezvýznamné pokud je nedokážeme vhodně vyhodnotit. Musíme si pečlivě hlídat potřebné hodnoty KPI, zvolené na základě stanovených cílů. Správné vyhodnocení efektivity SEO aktivit a jejich výsledků nám pomůže zvolit vhodné postupy a sestavit efektivnější marketing plán na další období.

PPC kampaně

PPC (Pay Per Click) – placené kampaně s jejijch pomocí můžete umístit vaší webovou prezentaci na předních pozicích vyhledávačů. Hlavní výhodou je rychlost nasazení a spuštění kampaní, naopak nevýhodou mohou být vysoké sazby CPC a vysoké rozpočty, které neinvestujete do vašeho webu, nýbrž do rozpočtu Google Adwors / Seznam Sklik. Postupy tvorby a správy PPC kampaní jsou stejně tak jako v rámci SEO založené na striktně stanovených cílech, analýze klíčových slov a vyhodnocení efektivity jednotlivých kampaní. V dnešní době tyto PPC systémy nabízí velmi rozmanité spektrum nástrojů a zajímavých rozšíření inzerátů, které můžeme v rámci vyhlédávání aplikovat. Každý projekt vyžaduje jinou strategii, nástroje a postupy při vyhodnocení efektivity.

SEM pod pokličkou MEDIAUNIT.cz

Věnujeme se obsahovému a výkonnostnímu marketingu s náležitou láskou a inspirací inovacemi. Víme že nalezení vhodného řešení vyžaduje dostatečnou praxi a kreativní myšlení. Proto mimo jiné nabízíme našim klientům možnost bezplatné konzultace , během které se můžeme zaměřit na stanovení vhodných cílů a nastínit jednotlivé aktivity, které Vám v jejich dosažení pomohou.