SEO – Typické chyby optimalizace pro vyhledávače

Nebudeme si nic nalhávat; konkurence na internetu je obrovská, proto je potřeba s optimalizací pro vyhledávače (SEO) neustále držet krok. Dnes už v internetových vodách plave několik miliard domén (a to je pouze viditelná špička ledovce), vydobýt si mezi nimi místo na předních příčkách vyhledávání není už z podstaty nic jednoduchého. A právě tím se tato problematika zabývá.

Už z názvu systému SEO vyplývá, že se vy přizpůsobujete algoritmům vyhledávačů, nikoliv naopak jako tomu je do jisté míry u SEM. Proto vám doporučujeme vyhnout se následujícím chybám, které znehodnocují PR vaší stránky nebo brání plnému využití potenciálu.

SEO jako jednorázové vylepšení?

SEO je běh na dlouhou trať, proto jeho krátkodobé využití a následné zanevření na trvalé spravování webové stránky jaksi pozbývá významu. Oproti SEM (marketing pro vyhledávače) má sice SEO tu výhodu, že jeho aktuálnost trvá o něco déle, to však nic nemění na faktu, že se algoritmy vyhledávačů neustále upravují (a to téměř každým dnem). Jaký pak má smysl, že jste optimalizaci věnovali několik týdnů, ne-li měsíců svého času, načež jste na její řízení zanevřeli a nechali ji tak upadnout na dno vyhledávaných výsledků? Rada je jednoduchá: vytrvejte.

Pochybný obsah

Kvalita obsahu spočívá na několika základních pilířích: originalita, validita, pravopisná správnost textu a klíčová slova.

Otázka originality

 

Originalita nespočívá ani tolik v původnosti nápadu, jako spíše v původním textu jako takovém. To znamená, že (ideálně) neexistuje žádná duplicita široko daleko na internetu.

Validita a pravopisná správnost

Ačkoliv už dnes není nutností zapisovat klíčové výrazy v přesné formě, v jaké se obvykle vyhledává, není příliš vhodné, je-li text plný pravopisných chyb a překlepů. Možná se divíte, proč tu něco takového vůbec zmiňujeme, takové záležitosti by snad měly být samozřejmostí. Opak je bohužel pravdou.

A jak je to tedy s klíčovými slovy?

S těmi není radno to přehánět. Obecně byste jich měli využívat jako šafránu, neboť některé vyhledávače dnes za spam penalizují. Takže zatímco dříve by vás jejich nadužívání vyneslo do nebes, nebo alespoň do předních příček výsledků, dnes za ně budete potrestáni (je to z důvodu některých podvodných technik, které se v souvislosti s klíčovými výrazy objevily).

Nejvýhodnější je používat jich v nadpisech. Těch si totiž uživatel vyhledávače všimne jako první, z čehož logicky vyplývá, že i algoritmy většiny vyhledávačů jim dávají přednost.

Upřednostnění HTML před obsahem

(Ne)validita HTML kódu je jedním z on page faktorů ovlivňujících PR (page rating). Většina uživatelů (což vede k tomu, že i většina algoritmů) však dá přednost kvalitnímu, informativnímu obsahu před mistrovským designem se špatnými texty.

Získávání zpětných odkazů

Zpětné odkazy jsou jedním z těch důležitějších faktorů PR, protože jde o off page faktor (mimo stránku, nedá se tedy přímo ovlivnit). Jejich získávání je většinou determinováno kvalitou obsahu. Ale kde je poptávka, tam se samozřejmě objeví nabídka, a tak vznikl systém nákupu zpětných odkazů. Tento postup však bývá vyhledávačem penalizován. Proto je skutečně lepší soustředit se na vytváření kvalitního obsahu a získávání kvalitních odkazů (takový odkaz je link vedoucí z webu, který má dobrý page rating na základě jeho vlastních zpětných odkazů, svého obsahu apod.) přirozenou cestou. Vyhledávač si totiž všimne, že stránce najednou přibylo hodně zpětných odkazů. Takové počínání však už dnes vyhledávače trestají. Tato penalizace může vést až k úplnému vyřazení z vyhledávaných výsledků a něco takového se rozhodně nevyplatí riskovat.